Ontstaan:
In 1995 is het ontstaan op de naam 'Sharing our Values for a better World'. Het was een wereldwijd project ter gelegenheid van de viering van het 50-jarig bestaan van de Verenigde Naties. De focus van dit project is door de erkende kernwaarden die zijn beschreven en neergelegd in een Guidebook: Vrede, Respect, Liefde, Verdraagzaamheid, Geluk, Verantwoordelijkheid, Samenwerking, Bescheidenheid, Eerlijkheid, Eenvoud, Vrijheid en Verbondenheid.
Doel:
Om te ontwikkelen tot creatieve, onafhankelijk denkende mensen en ons bewust te worden van onze waarden; onszelf en anderen als waardevol te beleven en ons leven als betekenisvol te ervaren. Daardoor zouden we terug gelukkig, vredig en verbonden voelen en daarom ons respectvol, eerlijk en verdraagzaam naar anderen toe gedragen.
Visie:
- Positieve levenshouding te ontwikkelen
- Waarden praktisch te ontwikkelen
- Na te denken over de waarden
- Leeromgeving scheppen
- Het ontwikkelen van het kind op alle dimensies
Kan toegepast worden op:
Iedere basis- en middelbare school, regulier of bijzonder; op het kinderdagverblijf, bij de naschoolse opvang, thuis en overal waar men zich bewust wil toeleggen op het leven van waarden en op het ontwikkelen van een ethisch kompas.
Kinderen:
Van nature zijn kinderen nieuwsgierig en leergierig.
Ze hebben vele prachtige kwaliteiten.
Ze zijn creatief, zorgzaam en ze kunnen voor zichzelf denken.
In een atmosfeer, gedragen door waarden, komen kinderen tot ontplooiing en bloei.
Ze hebben vele prachtige kwaliteiten.
Ze zijn creatief, zorgzaam en ze kunnen voor zichzelf denken.
In een atmosfeer, gedragen door waarden, komen kinderen tot ontplooiing en bloei.
Living Values op school betekent dat er aandacht is voor het ontdekken van de bijzondere waarden die jij in je hebt; dat er ruimte is om naar je gevoelens en zonder oordeel naar je emoties te kijken, je mag je uniek voelen, jouw mening , jouw smaak,.... Je hebt nu zelfrespect. Je kunt met opgeheven hoofd rondlopen. En van jezelf houden.
Mijn mening:
Ik vind dit een zeer goed project. Want meestal zijn kinderen verlegen om iets te doen of te zeggen. Ik persoonlijk durfde mijn mening ook nooit zeggen. Het is goed dat dit bestaat en wij als leerkrachten de kinderen dat kunnen 'aanleren'. Dit verbetert ook hun sociaal contact. En als men dit vroeg 'aangeleerd' krijgt heeft die persoon later een goede openhouding .
Ik vind dit een zeer goed project. Want meestal zijn kinderen verlegen om iets te doen of te zeggen. Ik persoonlijk durfde mijn mening ook nooit zeggen. Het is goed dat dit bestaat en wij als leerkrachten de kinderen dat kunnen 'aanleren'. Dit verbetert ook hun sociaal contact. En als men dit vroeg 'aangeleerd' krijgt heeft die persoon later een goede openhouding .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten