vrijdag 7 december 2012

De casus

Ik heb gekozen voor de eerste casus 'Taken te laat indienen'.

Het voorbeeld: Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?

-> Ik vind dit persoonlijk niet kunnen. Als dit heel lang afgesproken is en toch zijn er die hun taak later binnen brengen. Zou ik wat punten aftrekken want anders is dit oneerlijk tegenover de studenten die wel op tijd waren. Of wel zou ik geen punten aftrekken, maar zou ik bij de studenten die op tijd waren een paar punten extra geven. Er moet zeker iets aan gedaan worden, want dit kan zomaar niet dat ze geen deadline respecteren en andere dan wel, ofwel kan je nog zeggen tegen de persoon die te laat was dat hij voor de volgende opdracht minder tijd krijgt dan de anderen. Er moet zeker iets aan gedaan worden zodat ze het afleren om altijd te laat te zijn. Ik denk als je een punt aftrekt bij diegene die te laat was of dat je een punt extra geeft aan die mensen die wel op tijd zijn. Zou dit diegene die te laat is moeten stimuleren zodat hij de volgende keer wel op tijd is met zijn taak. Er niets van zeggen zou niets oplossen, want dan denkt diegene die te laat was 'van ho ze zegt er niets van, ik maak geen taak meer'. Dan zit je daar en moet je die persoon doen buizen want hij heeft geen enkele taak gemaakt. Ik lees bij iedere leerling wat anders, bijvoorbeeld bij Steffie merk je dat ze geen 0 zal geven aan de persoon die zijn taak niet heeft gedaan maar ze zou wel per dag een punt aftrekken. Ik persoonlijk vind dit ook wel een raar idee want als de leerling die taak echt niet wilt maken zal hij na een paar dagen ook een 0 behalen want ze trekt elke dag een punt af. Bij Noémie merk je dat ze veel strenger zou optreden, want als de deadline goed werd afgesproken zou ze een nul geven want anders is het niet eerlijk tegenover de andere die wel op tijd waren. Ze zou het enkel door de vingers zien wanneer de leerling een goede reden heeft waarom hij de deadline niet heeft gehaald. Deze aanpak is al wat beter maar ik zelf zou niet direct een nul geven, ik zou de persoon die te laat was zonder reden een nieuwe deadline geven maar natuurlijk zal hij wel 1 of 2 punten kwijt zijn want hij had geen goede reden waarom hij de eerste deadline niet haalde.











Op deze site vind je ook verschillende meningen in verband met taken die te laat zijn. Lees dit gerust eens en als je ook jouw mening kwijt wilt, doe maar gerust.
(http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30)  

1 opmerking:

  1. Ik zou inderdaad per dag een punt aftrekken. Dit stimuleert volgens mij de leerlingen om hun taak toch snel te maken. Wanneer ze de taak helemaal niet maken krijgen ze uiteindelijk een 0 maar dit is dan ook hun eigen verantwoordelijkheid. Dan zou ik hen ook geen kansen meer geven om de taak alsnog te maken, ze moeten weten dat ze niet met je voeten moeten spelen. Wanneer de leerling een goede reden heeft moet je hier uiteraard rekening mee houden zoals je zelf aanhaalt.

    BeantwoordenVerwijderen